FAQ

KOPALNIA BIZNESU 2.0

– bezzwrotne wsparcie na założenie działalności gospodarczej

FAQ – PYTANIA I ODPOWIEDZI

.

REKRUTACJA DO PROJEKTU

 

1. Kto może wziąć udział w projekcie?

W projekcie mogą wziąć udział osoby pracujące lub zamieszkujące na obszarze wskazanym w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030, które są zagrożone zwolnieniem, przewidziane do zwolnienia lub zwolnione z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie po 28 maja 2021 r.

Obszar wskazany w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 obejmuje 7 podregionów górniczych województwa śląskiego, tj.: podregion katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki, bielski.

 

2. Czy muszę być zarejestrowany jako bezrobotny, aby wziąć udział w projekcie?

Nie, możesz być osobą pracującą, ale musisz spełniać kryterium zagrożenia zwolnieniem lub bycia przewidzianym do zwolnienia.

 

3. Czy do projektu mogą przystąpić tylko osoby pracujące na podstawie umowy o pracę czy też na podstawie umowy cywilnoprawnej?

Do projektu mogą przystąpić tylko osoby mające umowę o pracę albo stosunek służbowy. Należy pamiętać, że osoby te muszą być zagrożone zwolnieniem lub muszą być przewidziane do zwolnienia z zastrzeżeniem, że zakończenie stosunku pracy z ostatnim pracodawcą musi nastąpić wcześniej niż data rozpoczęcia działalności gospodarczej. Za dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej należy uznać dzień wskazany jako data rozpoczęcia działalności we właściwym rejestrze przedsiębiorców, np. CEiDG, KRS.

 

4. Jak można wziąć udział w projekcie?

Należy wypełnić i złożyć w terminie naboru Formularz rekrutacyjny wraz z załącznikami zgodnie z informacjami w danym naborze.

 

5. Jaki powinien być minimalny okres zatrudnienia osoby zwolnionej, przewidzianej do zwolnienia czy zagrożonej zwolnieniem u danego pracodawcy, który dokonał tegoż zwolnienia lub planuje zwolnić?

Nie ma określonego minimalnego okresu zatrudnienia. Uczestnikami Projektu mają być osoby zagrożone zwolnieniem, przewidzianymi do zwolnienia lub zwolnionymi po 28 maja 2021 r., tj. po dacie podpisania Umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji woj. śląskiego z przyczyn niedotyczących pracownika.

 

6. Czy jest dozwolone zakończenie swojego stosunku pracy za porozumieniem stron lub składając wypowiedzenie?

Tylko przypadku osoby zagrożonej zwolnieniem rozwiązanie umowy o pracę może finalnie nastąpić w wyniku porozumienia stron lub wypowiedzenia ze strony pracownika.

 

7. W jaki sposób można potwierdzić miejsce zamieszkania?

Miejsce zamieszkania osób zgłaszających chęć udziału w projekcie weryfikowana jest na etapie rekrutacji do projektu na podstawie informacji zawartych w wypełnionym przez Kandydata/tkę Formularzu rekrutacyjnym i złożonych przez niego oświadczeń potwierdzonych dokumentami wskazanymi  w § 5 Regulaminu Rekrutacji. Zaleca się zachować spójność danych dotyczących miejsca zamieszkania wskazanego w formularzu rekrutacyjnym z danymi wskazanymi w dodatkowych zaświadczeniach np. z zakładu pracy, z powiatowego Urzędu Pracy (w przypadku osób bezrobotnych), z ZUS o przebiegu ubezpieczeń itp.  Kryterium kwalifikowalności weryfikowane jest również na dzień przystąpienia uczestnika do projektu tj. na dzień podpisania Umowy uczestnictwa w projekcie.

BEZZWROTNA DOTACJA

 

1. Czy w ramach bezzwrotnej dotacji, mogę uwzględnić obowiązkowe koszty ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych przez pierwsze 12 miesięcy działalności?

Nie. Takie rozwiązanie stanowi wsparcie pomostowe, które w projekcie jest niedozwolone.

 

2. Czy w ramach bezzwrotnej dotacji mogę zaplanować wydatki na ZUS, US, usługi księgowe, materiały biurowe, paliwo i inne bieżące wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej?

Nie. Takie rozwiązanie stanowi wsparcie pomostowe, które w projekcie jest niedozwolone.

 

3. W przypadku zakwalifikowania się do projektu, czy otrzymam maksymalną kwotę dotacji, tj. 100.000,00 zł?

Ostateczna wartość przyznanej dotacji uzależniona będzie od kwoty i zakresu wsparcia o jakie będziesz wnioskować oraz od tego jaka kwota zostanie zatwierdzona przez Ekspertów na etapie oceny Biznesplanów.

Maksymalny limit wsparcia finansowego dla jednego Uczestnika projektu wynosi 100.000,00 zł netto.

 

4. Czy w ramach przyznanej dotacji mogę sfinansować podatek VAT?

Podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym w ramach wsparcia finansowego w związku z czym Uczestnik projektu finansuje kwotę VAT-u ze środków własnych poza projektem.

 

5. Jak długo muszę prowadzić działalność po przyznaniu wsparcia?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest wymagane przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności.

 

6. Czy po założeniu działalności gospodarczej, w trakcie jej prowadzenia mogę podjąć zatrudnienie na umowę o pracę?

Tak. Kryteria kwalifikowalności, tj. pozostawanie bez zatrudnienia musi być spełnione na moment podpisania umowy.

 

7. Czy w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej w ramach projektu, mogę całkowicie zmienić profil działalności względem tej, na którą przyznana została dotacja?

Uczestnik Projektu w trakcie uczestnictwa w Projekcie oraz w okresie co najmniej pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej nie ma możliwości całkowitej zmiany profilu działalności względem działalności przedstawionej w biznesplanie.

Jednakże nie ma przeciwwskazań, aby profil prowadzonej działalności gospodarczej został rozszerzony lub zmodyfikowany w niewielkim zakresie.

Każdorazowo zmiana taka musi być uzasadniona i zostać zaakceptowana przez Beneficjenta na pisemny wniosek Uczestnika Projektu.

 

8. Czy można zakupić auto z uzyskanej dotacji?

W ramach uzyskanej dotacji możliwy jest zakup auta. Zakupiony pojazd musi być pojazdem zeroemisyjnym np. elektrycznym, wodorowym, pod warunkiem, że jego użycie jest związane z realizacją celów działalności. Zgodnie z zapisami REGULAMINU WSPARCIA SZKOLENIOWEGO I DORADZTWA BIZNESOWEGO ORAZ PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W RAMACH FUNDUSZY EUROPEJSKICH DLA ŚLĄSKIEGO 2021-2027 (FST) § 3 ust. 18 “Wsparcie finansowe może zostać przeznaczone na zakup środków trwałych zarówno nowych jak i używanych”. Zasady nabywania używanych środków trwałych szczegółowo opisuje § 3 ust. 19 wyżej wskazanego dokumentu.

 

9. Czy możliwy jest zakup auta na leasing?

Uczestnik może wziąć auto (elektryczne lub wodorowe, brak możliwości dofinansowania pojazdu zasilanego paliwami kopalnymi) w leasing finansowy. Warunkiem zakwalifikowania rozliczenia wydatku w formie dotacji i/lub jako wkładu własnego jest to, że nabywane auto musi być własnością podmiotu (uczestnika projektu). Koszt musi być poniesiony w okresie maksymalnie do 12 miesięcy liczonych od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Koszt musi dotyczyć zakupu auta (kwoty netto, VAT w projekcie jest niekwalifikowalny), a nie innych dodatkowych opłat np. opłat manipulacyjnych czy innych związanych z kwestiami okołozakupowymi.

Nie jest kwalifikowany najem auta z tytułu leasingu operacyjnego, tj. kiedy właścicielem auta jest leasingodawca (czyli firma od której bierzemy auto w leasing)

 

10. Czy można zakupić sprzęt zasilany paliwem kopalnym?

Projekt wyklucza działalność związaną z paliwami kopalnymi (ON, benzyna, gaz), dlatego zarówno auto spalinowe jak i inne wyposażenie czy sprzęt napędzane paliwami kopalnymi NIE może być finansowane w ramach dotacji oraz nie może być rozliczone jako wkład własny. Możliwe jest rozliczenie sprzętu np. elektrycznego, wodorowego pod warunkiem, że jego użycie jest związane z realizacją celów działalności.

Zgodnie z §3 ust. 13 REGULAMIN WSPARCIA SZKOLENIOWEGO I DORADZTWA BIZNESOWEGO ORAZ PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: „Brak możliwości finansowania jakichkolwiek działań/inwestycji w ramach projektu, które są powiązane z paliwami kopalnymi. Wykluczony jest zakup maszyn i urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi np. samochodów spalinowych, koparek, dźwigów czy zakup wyposażenia np. kuchni zasilanej gazem

 

11. Na co mogą być przeznaczone środki finansowe z dotacji?

Zgodnie z § 3 REGULAMINU WSPARCIA SZKOLENIOWEGO I DORADZTWA BIZNESOWEGO ORAZ PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W RAMACH FUNDUSZY EUROPEJSKICH DLA ŚLĄSKIEGO 2021-2027 (FST)

“16. Środki finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej  w ramach dotacji mogą być przeznaczone w szczególności na: 

a) wydatki inwestycyjne – np. zakup środków trwałych, maszyn, urządzeń – przede wszystkim na zakup urządzeń technicznych i innych środków długotrwałego użytkowania (powyżej 1 roku), nabyte programy komputerowe o przewidywalnym okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, wartości niematerialnych i prawnych, pozostały sprzęt i wyposażenie np. meble, dla których prowadzona jest ewidencja ilościowa lub ilościowo-wartościowa, koszty prac remontowych i budowlanych, 

b) wydatki na środki obrotowe – np. zakup towarów, surowców,

c) wydatki na pokrycie innych niezbędnych kosztów związanych z rozpoczynaną i prowadzoną działalnością gospodarczą (np. koszty promocji) z wyłączeniem wypłaty wynagrodzeń.

17. Pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia nr 2023/2831 może być również udzielana na zakup pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności w ramach transportu drogowego towarów.

18. Wsparcie finansowe może zostać przeznaczone na zakup środków trwałych zarówno nowych jak i używanych.

19. Zakup rzeczy używanych ze środków wsparcia na rozpoczęcie działalności gospodarczej może nastąpić po spełnieniu następujących warunków:

a) cena nabytej rzeczy nie przekracza jej wartości rynkowej i jest niższa od wartości rzeczy nowej,

b) rzecz posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji działania oraz odpowiada odpowiednim normom, standardom i przepisom prawa, 

c) nie został zakupiony od nikogo z członków rodziny ani od osoby pozostającej w faktycznym pożyciu z UP, 

d) na zakup nie została udzielona pomoc publiczna/ pomoc de minimis lub nie został wcześniej objęty wsparciem ze środków UE (zakaz podwójnego finansowania tych samych wydatków).“

 

12. Zarządca sukcesyjny– można czy trzeba obowiązkowo go ustanowić podczas rejestracji w CEIDG/KRS?

Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego jest możliwe, ale nie jest obowiązkowe przy rejestracji działalności gospodarczej. Można go ustanowić w dowolnym momencie.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku ustanowienia zarządcy sukcesyjnego, który zarządza przedsiębiorstwem w przypadku śmierci przedsiębiorcy (Uczestnika Projektu) w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, nie jest wymagany zwrot wsparcia finansowego otrzymanego na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

 

13. Czego nie można zakupić / opłacić za pieniądze z dotacji?

Dotacja nie może być przyznana na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem działalności (w tym – obowiązkowych wynikających z przepisów prawa) mających charakter cykliczny.  Tego rodzaju wsparcie jest traktowane jako forma wsparcia pomostowego, która nie jest kwalifikowana w ramach projektu. 

Do przykładowych kosztów, których nie można sfinansować z dotacji należą m.in. ZUS, US, koszt usług księgowych, materiałów biurowych, paliwa, wypłaty pracowników i inne wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które mają charakter cykliczny. 

Również koszty ustanowienia zabezpieczenia (np. aktu notarialnego o dobrowolnym poddaniu się egzekucji) nie mogą być pokrywane z dotacji.

WKŁAD WŁASNY

 

1. Warunkiem udzielenia bezzwrotnej dotacji jest wniesienie wkładu własnego. Jak mogę to zrobić?

Wkład własny można wnieść zarówno w formie pieniężnej (finansowej) jak i  w formie niepieniężnej (rzeczowej). Istnieje możliwość wniesienia wkładu własnego w obu formach jednocześnie.

Wkład własny wnoszony jest w kwocie netto (bez VAT).

Sposób wyliczenia wkładu własnego i przykładowy katalog kosztów znajdziesz w Załączniku nr 12 Regulaminu rekrutacji uczestników projektu „KOPALNIA BIZNESU 2.0 – bezzwrotne wsparcie na założenie działalności gospodarczej”.

 

2. Czy prywatne auto można rozliczyć jako wkład własny?

Projekt wyklucza możliwość dofinansowania działań związanych z paliwami kopalnymi (ON, benzyna, gaz), dlatego zarówno auto napędzane paliwami kopalnymi (ON, benzyna, gaz) NIE może być rozliczone jako wkład własny. Możliwe jest rozliczenie pojazdu zeroemisyjnego np. elektrycznego, wodorowego pod warunkiem, że jego użycie jest związane z realizacją celów działalności.

Zgodnie z §3 ust. 13 REGULAMIN WSPARCIA SZKOLENIOWEGO I DORADZTWA BIZNESOWEGO ORAZ PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: „Brak możliwości finansowania jakichkolwiek działań/inwestycji w ramach projektu, które są powiązane z paliwami kopalnymi. Wykluczony jest zakup maszyn i urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi np. samochodów spalinowych, koparek, dźwigów czy zakup wyposażenia np. kuchni zasilanej gazem

 

3. Wkład własny /dotacja – czy w przypadku zarejestrowania działalności w swoim miejscu zamieszkania można jako wkład własny lub też z dotacji dokonać zakupu kanapy, dywanu, która umożliwi przyjmowanie klientów (lub w przypadku prowadzenia działalności online urozmaici wystrój wnętrz) jednocześnie wstawiając nabyte rzeczy do „salonu”? lub jako wkład własny dać swoja kanapę z domu żeby przyjmować klientów?

Istnieje możliwość wykorzystania jako wkładu własnego lub zakupu z dotacji niektórych elementów wyposażenia, takich jak kanapa czy dywan, o ile są one NIEZBĘDNE do prowadzenia działalności. 

W przypadku wnoszenia kanapy i innych elementów wyposażenia jako wkład własny należy dokonać wyceny wartości majątku, który zamierza się wnieść do projektu. 

Należy pamiętać o prowadzeniu ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej dla wyposażenia i sprzętu.

Przy rejestracji działalności gospodarczej należy pamiętać, że zgodnie z zapisami Regulaminu Rekrutacji § 4 ust. 8 “W projekcie nie mogą również uczestniczyć osoby, które chcą otrzymać środki na działalność gospodarczą, która w okresie 12 kolejnych miesięcy przed przystąpieniem danej osoby do projektu prowadzona była przez członka rodziny, z wykorzystaniem zasobów materialnych (pomieszczenia, sprzęt itp.) stanowiących zaplecze dla tej działalności.”

 

ZABEZPIECZENIE DOTACJI

 

1. PORĘCZENIE – czy jednym z poręczycieli może zostać małżonek, w przypadku kiedy ma swoja działalność oraz ma miejsce rozdzielność majątkowa ?

Tak, małżonek może być jednym z dwóch poręczycieli. Zgodnie z § 7 ust. 14 “W przypadku wyboru formy zabezpieczenia w postaci poręczenia lub weksla z poręczeniem wekslowym wymagane jest poręczenie minimum 2 poręczycieli, z których każdy spełnia łącznie następujące warunki:

  1. jest osobą fizyczną w wieku do 67 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
  2. nie ciążą na poręczycielu zobowiązania z tytułu zajęć sądowych i administracyjnych i nie toczy się w stosunku do niego postępowanie sądowe, egzekucyjne lub windykacyjne dotyczące niespłaconych zobowiązań,
  3. uzyskuje miesięcznie minimum kwotę brutto odpowiadającą płacy minimalnej brutto z tytułu:
    • pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą nie będącym w stanie likwidacji lub upadłości, zatrudnienia na czas nieokreślony lub określony minimum 3 lat licząc od dnia złożeniu Biznesplanu, nie będących w okresie wypowiedzenia, lub
    • prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum 6 miesięcy, która nie jest w stanie likwidacji lub upadłości, lub
    • posiadania przyznanego prawa do emerytury lub renty na okres nie krótszy niż 2 lata począwszy od dnia złożenia Biznesplanu.”
Skip to content